De kruisvorm in de Matthäus-Passion
Aan het slot
van de bespreking van de Matthäus-Passion (De Passies van
J.S.Bach, Leiden, 1950, p.174) oppert Hans Brandts Buys zijn
vermoeden dat het (symmetrische) Deel I en het
(a-symmetrische) Deel II zich tot elkaar zouden verhouden
als de twee balken van het kruis. Hier zien we hoe hij dat
in 1959 aan zijn studenten uitlegde, tijdens een studieweek
voor de laatste Matthäus-Passion die hij zou dirigeren, vier
dagen voor zijn dood.
De balken van het kruis worden gevormd door de tekst van het
bijbelverhaal (B), waaromheen een guirlande van aria's (A),
arioso's (A°) en koralen (Kr) is gehangen. De snijpunten
vormen resp. het midden van Deel I, Christus' aankondiging
van Petrus' verloochening, geflankeerd door de twee
identieke koralen, en in Deel II door Christus' woord Du sagest's (nl 'Ich
bin Gottes Sohn') aan het begin van het laatste volledige
accompagnato-recitatief, in Brandts Buys' optiek tegelijk
het centrum van de gehele Matthäus-Passion, van waar af de
gebeurtenissen steil naar beneden leiden naar het Wir setzen uns aan de
voet van het kruis.(Figuur onder, links)
Deze hypothese werd enkele jaren geleden een stuk
plausibeler door een amendement van Kees van Houten (De Kruisvorm in de
Matthäus-Passion, Boxtel, 1999) die voorstelde het
snijpunt op de verticale balk iets naar beneden te
verleggen, bij het, inhoudelijk zinvollere und alsbald krähete der Hahn,
waar de voorspelling uit Deel I zich bewaarheidt, en waar
Mattheus' hoofdstuk 26 eindigt met de unieke opeenvolging
van een aria (Erbarme dich)
en een koraal (Bin ich
gleich von dir gewichen), Figuur rechts. De
verloochening door Petrus wordt zo het centrum van de gehele
Matthäus-Passion.
|