Johann Sebastian (Hans) BRANDTS BUYS(Warnsveld 28 juni 1905 - Hilversum 21 februari 1959),N.B. Groene links voeren
uit deze website. Naam en Familie: stamt uit een dynastie van muzikanten, teruggaand tot in de 16de eeuw en oorspronkelijk Buus of Buijs geheten. De burgerlijke stand schrijft aanvankelijk Buijs, en pas in de twintigste eeuw Buys. De dubbele naam werd het eerst gevoerd door overgrootvader Cornelis Alijander Brandts Buijs (1812-1890), organist, dirigent, beiaardier en componist, Deventer Hij voegde de naam van zijn
natuurlijke, buitenechtelijke vader Cornelis
Buijs
Corneliszoon
toe aan die van zijn moeder Alijda
Cornelia Brandts toen zijn ouders, nadat vader weduwnaar was geworden,
alsnog waren gehuwd. Bekend van o.m. "’t Is pligt, dat ied're jongen".
Hij had drie zonen:
grootvader Marius
Adrianus Sr (1840-1911) componist, organist, klokkenistoudoom
Ludwig
Felix Willem Cornelis (1847-1917), vernoemd naar Beethoven
en Mendelssohn,
dirigent en componist (grafmonument)
vader Marius
Adrianus Jr (1874-1944) componist, organist, dirigent
(Arnhem)
vz KNTV, boekje MPoom
Jan Willem Frans,
genoemd "Jan", (1868-1933, Salzburg, Oostenrijk),
bekend Duits operacomponist, borstbeeld in Mozarteum onthuld 7/12/1958
oudoom
(zoon van L.F.) Johann
Sebastian (1879-1939), genoemd "Hans", Jogjakarta,
etnomusicoloog
broer Ludwig Brandts
Buys(1908-1983): 'Loek', architect en tekenaar, Stichting
Historisch
Boerderij-onderzoek, figureert als 'Valkema Blauw' in Voskuil, Het Bureau.zie de genealogie in beeld persoonlijk leven trouwt 1e : 20/5/1933 de pianiste Henriëtte (Henriëtta Carolina Wilhelmina) Troost (9/7/1906- 19/9/1994), woont te De Zilk en Noordwijk (samen ontworpen villa "De Blokkendoos", Atjehweg 27, arch. Th. Theunissen, 1936), drie dochters: Ingrid (1934), Jutte (1935), Hylcke (1937) 1939 scheiding (6/2/1940 formeel) trouwt 2e: 4/8/1945 E.A.M. (Maria, Rie) Kriebel, woont Hilversum, Burgemeester Lambooylaan (aanvankelijk Burgemeesterlaan) nr 27 overlijdt 21 februari 1959 plotseling, tijdens concert van het Goois Muziek Lyceum waarvan hij directeur was. opleiding Gymnasium te Arnhem, 1924 naar Amsterdam, studeert ovv vader rechten, omgezwaaid oude talen, stopt 1928 zonder diploma staatsexamen muziek (piano) 1933 compositie bij Johan Wagenaar en Sem Dresden, clavecimbelles Alice Ehlers componist - 1921 (16 jaar!) De Stervende Zwaan uitgevoerd 1.12.1921, Arnhem Toonkunst olv vader - 1928 filmmuziek bij De Brug (Joris Ivens) - 1931: filmmuziek Terra Nova (Gerard Rutten, remake 1994) - '30-er jaren: muziek voor div. studententoneelprodukties. - 1945: Bevrijdingscantate Universiteit Leiden (aria hieruit 25/3/1954 USKO) - 1946: Cantate Sol Iustitiae clavecinist - 1927: speelt piano bij stomme film (Filmliga, Menno ter Braak) - 1938-1948 (na vertrek Bodky) clavecinist in Musica Antiqua (*1935), eerste prof. oude-muziekgezelschap met (uit het Concertgebouworkest) Johan Feltkamp fl, Nicolas Roth vi, Carel van Leeuwen Boomkamp, gamba - 1934 organiseert Bach-serie Kleine Zaal, met A'dams Kamerorkest (5e Br., clavier-, tripel-, 2 & 3 clav.concerten, solo o.m. Goldberg-variaties), 'in oorspr. bezetting, met oude instrumenten' - 1947: 3 avonden integraal Wohltemperirtes Clavier (Hilversum, Utrecht, Arnhem, ook voor de radio (directe uitzendingen!) in NL en BBC; 1949 Conc.Gebouw) - 1948: Kleine Zaal Concertgebouw: alle (1 en meer) clavecimbelconcerten - 1950: speelt als eerste Kunst der Fuge integraal op clavecymbel (in de spiegelfuga's voor twee instrumenten bijgestaan door Hans Philips en volgend jaar Gustav Leonhardt) - 1952-1959 Arte Fiato (m. Frans Vester, Coen van Slogteren, Arnold Swillens paedagoog 1930 muziekdocent Barlaeus Gymnasium, Amsterdam 1940 Amsterdam, Adviesburo kinderen muziekstudie, aanleg testen clav. leraar A'dams Muz. Lyceum tot 1944 privé-leerlingen voor staatsexamen 1949/50 docent R'dams Cons: clav. & basso-continuo 1951-1959 Dir. (na crisis afgeslankt) Goois Muzieklyceum dirigent 1930-1943 schoolorkest Barlaeus en Vossius (één der leerlingen: Marius Flothuis) 1936-1945 Leidsch Studenten Kamerorkest Collegium Musicum en Leids Studenten Zangkoor (Vanaf 1942, toen de Kulturkammer alleen nog maar kerkmuziek toestond, voerde hij met studenten, vermomd als kerkkoren, Bach-cantates uit in - Leiden ('De Hooglandse Kerk bleek plotseling over een eigen koor en orkest te beschikken') - W.de Zwijgerkerk, Amsterdam (Gravemeijer) - Utrecht (Leeuwenberg-, Buur-, Jacobi-, Remonstrantse kerk) - het Gooi, later Hilversumse Cantate Vereniging (HCV) 1943-1959 Hilversumse Cantate Vereniging 1945-1959 USKO 1946-1959 Toonkunst Arnhem 1955-1959 Toonkunst Hilversum De instrumentale (en vaak ook de vocale) partijen die hij ten behoeve van zijn Bachcantate-uitvoeringen (bij ontstentenis van gepubliceerd uitvoeringsmateriaal) in twintig jaar eigenhandig uit de partituren van de Bachgesellschaft afschreef belopen duizenden pagina's; zij vormden na zijn dood de basis voor de Utrechtse Muziekbibliotheek waar zij tot op heden worden bewaard en nog steeds uitgeleend ten behoeve van Nederlandse cantateuitvoeringen. musicologisch onderzoeker / publicist musicologisch autodidakt - redigeerde uitgaven van werken van Bach (J.S., W.F., C.P.E), Buxtehude, Hellendaal (Opera Omnia) e.a. - verzamelt en kopieert muziek van de Bach-familie en anderen in Thüringen, London, Cambridge, Brussel, Parijs, Basel, München, Dresden, Berlijn, Darmstadt artikelen o.m. - Bachs Hoogmis, Kroniek van Kunst en Kultuur xi
(1950), 127-130
- Bachs tweestemmige Inventies, Mens&Melodie i (1946), 338-340 - Getallensymboliek en diminutietechnik. Mens&Melodie v (1950), 321-324 - Over de uitvoering van Bachs Mattheuspassie. Mens&Melodie iii/Maart (1948), 71-73 boeken (meestal
antiquarisch verkrijgbaar)
|